In memoriam Wim Barenbrug

Op 25 februari 2015 is Wim Barenbrug te Leiden overleden in de leeftijd van 89 jaar.

Wim is zijn hele leven tot vlak voor zijn overlijden een actieve schaker geweest.
Sinds zijn komst naar Alphen aan den Rijn, rond 1980, was hij een zeer actief lid van de Alphense Schaakclub tot hij een 10-tal jaren geleden door omstandigheden naar Leiden moest verhuizen en de afstand naar Alphen te groot werd.

Binnen de Alphense Schaakclub hield hij zich naast het schaken onder andere bezig met het organiseren van toernooien en het schoolschaken. Binnen de Leidse Schaakbond trad hij vele jaren op als examinator bij de jeugd. Verder was hij als scheidsrechter actief voor verenigingen, bonden en de KNSB.

Zo organiseerde hij samen met anderen vele jaren het vroegere “Vierkampentoernooi” in januari, waarbij de indelingen nog met de hand werden gedaan omdat computers nog niet in gebruik waren! Hierbij ging het om een aanzienlijk aantal deelnemers van ca. 150 personen waarvoor Wim als rekenmeester met de hand de indelingen uitrekende.

In 1985 werd hij gekozen tot voorzitter van ASC om rust binnen de vereniging te brengen. In dat jaar kreeg hij ook direct te maken met het vieren van het 50-jarige jubileum van ASC.
Als voorzitter had hij te maken met teruglopende aantallen seniorleden, maar wel toenemende aantallen jeugdleden. Verder kreeg hij als verstokte roker ook te maken met toenemende druk, onder andere van de jeugdige schakers, om het roken te beperken. Dit werd toch besloten in 1989, en later uiteindelijk verbannen uit de schaakzaal.
Tijdens bestuursvergaderingen bleef hij zijn gewoontes trouw onder het motto: “eerst de ellende dan de leuke dingen (inclusief een schaakspelletje) en tot slot een “kleintje” (een borreltje)”.

Hij bleef voorzitter tot 1989, en werd in 1991 benoemd tot lid van verdienste van ASC.

Wim Barenbrug

Na zijn verhuizing naar Leiden kwam hij op latere leeftijd toch nog wel terug naar Alphen om mee te doen aan het jaarlijkse seniorentoernooi dat sinds 2002 wordt georganiseerd. Inmiddels heeft dit toernooi zijn naam gekregen en daarmee zal Wim Barenbrug binnen ASC blijven voortbestaan.