Vanaf 25 mei weer schaken in De Bron onder voorwaarden

Schaken in clubverband, in De Bron is weer mogelijk. Op dinsdagavond 25 mei willen we daarmee beginnen, zowel voor de jeugd als voor senioren.

Voorzorgsmaatregelen

Schaken is binnen weer mogelijk maar er gelden i.v.m. corona, wèl voorzorgsmaatregelen.* Deze luiden als volgt:

1. Kom niet naar De Bron bij gezondheidsklachten van jezelf of van een huisgenoot, óók niet bij milde klachten, die kunnen wijzen op corona.
  2. Voel je je kwetsbaar en/of hoor je tot een risicogroep, bepaal dan zelf of je het gezondheidsrisico wil nemen door naar De Bron te komen.
  3. Ontsmet je handen bij de ingang van De Bron en draag een mondkapje.

Ingang van De Bron met rechts desinfectiepunt

4. Loop volgens de pijlen op de vloer: eenrichtingsverkeer.
  5. Meld je bij de Corona-coördinator voor registratie en gezondheidscontrole. Dit geldt niet voor ouders van jeugdleden!
  6. Ouders mogen zoon of dochter alleen brengen en halen. Tussentijds wachten in de kantine of kijken in de speelzaal is voor hen niet de bedoeling.

Kantine

7. Consumpties bestellen aan de bar kan met maximaal twee personen èn op 1,5 meter afstand. Bestel alleen voor jezelf!
  8. Toegang tot de toiletruimte is beperkt tot één persoon per keer.

Regels voor gebruik toiletten

9. De Bron houdt tijdens de schaakavond schoonmaakrondes (toiletruimtes, tafels kantine èn speelzaal).
  10. Senioren houden minstens 1,5 meter afstand van elkaar, voorafgaand aan en na afloop van de schaakpartij.
  11. Tussen schaakborden geldt de 1,5 meter afstandsregel.
  12. Tussen personen van hetzelfde huishouden vervalt de 1,5 meter afstandsregel.
  13. Tijdens een schaakpartij vervalt de 1,5 meter afstandsregel voor jeugdleden tot 18 jaar.
  14. Tijdens een schaakpartij geldt de 1,5 meter afstandsregel wèl voor senioren, ook in de tijdnoodfase. Een schaakpartij wordt gespeeld op een dwarsgezette tafel met één schaakbord waarbij de tegenstanders plaatsnemen aan de kopse kant van de tafel en na het uitvoeren van een zet hun stoel een halve meter naar achteren schuiven.

Tafelopstelling coronaperiode

Tafelopstelling in coronatijd

15. Er worden geen handen geschud.
  16. Bij het lopen en staan is het verplicht om een mondkapje te dragen vanaf 13 jaar en ouder. Aan het schaakbord zittend, mag het mondkapje af.
  17. Wie aan welke tafel gaat schaken, wordt bepaald door de Corona-coördinator.
  18. Senioren starten al om 19.45 uur tot 22.00 uur. De verkorte speeltijd wordt dan 1 uur per persoon zonder increment.
  19. Ben je als senior klaar met de partij dan moet je de speelzaal verlaten.
  20. Analyseren van een gespeelde schaakpartij mag alleen in de kantine maar op een beperkt aantal zitplaatsen èn op minstens 1,5 meter afstand dan wel in een aparte zaal.
  21. Er wordt voorlopig geen rapid-competitie gespeeld voor senioren conform het KNSB-voorschrift om het besmettingsrisico maximaal te verlagen en het schaakmateriaal niet tussen de partijen door te hoeven ontsmetten. Senioren mogen slechts tegen één tegenstander per avond schaken.
  22. Volg altijd de aanwijzingen van de Corona-coördinator op. Deze mag personen de toegang tot de speelzaal weigeren en naar huis sturen bij het (vermoeden) van coronagerelateerde klachten.

Corona-coördinatoren tijdens de clubavonden

• Eric Fraikin en Richie Bartels voor de jeugd
  • Sander de Groot en Norbert Jansen voor de senioren

* De corona-voorzorgsmaatregelen zijn gebaseerd op: