Schaaktafels aan de Zegerplas

Op 1 april (geen grap) hebben afgevaardigden van de belanghebbenden (Vereniging Vrienden Park Zegersloot (VVPZ), ASC, ADC (de damclub) en Gemeente Alphen aan den Rijn) vier mogelijke locaties bekeken voor de schaak-/damtafels.

Schaaktafel in Alkmaar

ADC opperde het idee om deze vijf tafels op te stellen in een w-vorm als compromis tussen een rij met maximaal visueel effect en een ster of cirkel met een beperkt visueel effect. Op de onderstaande kaart is een aantal ‘w’s ingetekend: vier rode en één blauwe. De rode locaties vonden we suboptimaal of geen optie. De blauwe locatie gaat het worden vanaf begin mei.

Locaties schaaktafel Zegerplas

Mogelijke locaties schaaktafel Zegerplas

Hierna een overzicht van de voor- en nadelen van elke locatie:

De rode ‘w’ linksboven zit tussen het bowlingcentrum en de parkeerplaats in

Nadelen hiervan zijn:

• Hier komen minder mensen langs want zit niet in het loopje om de Zegerplas, dus minder belangstelling.
  • Er is wat minder sociale controle / toezicht.
  • De horeca is op aanzienlijke afstand omdat de bowling overdag waarschijnlijk dicht is.

Voordeel:

• Je zit op een grasveld met meerdere bomen, dus niet alleen in de brandende zon.

De rode ‘w’ rechtsboven is dichter bij de Zegerplas

Nadeel:

• Je zit op een grasveld met een paar kleine bomen, dus bijna altijd in de brandende zon.

Voordelen:

• Hier komen meer mensen langs want dichter bij de Zegerplas, dus meer belangstelling.
  • Er is wat meer sociale controle / toezicht.
  • De horeca (tijdelijke snackkar of Wet ’n Wild) is op (zeer) acceptabele afstand.

De blauwe ‘w’ vrijwel aan de Zegerplas, ten zuiden van het strand en de sporttoestellen

Voordelen:

• Hier komen meer mensen langs want bijna aan de Zegerplas, dus meer belangstelling.
  • Er is wat meer sociale controle / toezicht.
  • De horeca (Wet ’n Wild) is op acceptabele afstand.
  • Je zit op een grasveld van 50×300 meter met meerdere bomen, dus niet alleen in de brandende zon.

De rode ‘w’ onder bij de Ski & Snowboard Xperience, tegenover Fort Alpha (Obstacle-baan)

Nadelen:

• In de zomer wordt hier veel gebarbequed met als risico dat de schaaktafels daarvoor worden misbruikt.
  • ADC vond dit de minste locatie.

Voordelen:

• De horeca (restauratie Ski & Snowboard Xperience) is op acceptabele afstand.

Andere locaties aan de overkant van de Zegerplas vielen bij voorbaat af omdat het daar al te vol was, of te afgelegen (voormalig speeltuintje in het Heempark, achter het bezoekerscentrum De Veenweiden), of te dicht op de horeca (aan de achterzijde van het terras van Bij Hen met consumptie min of meer verplicht).