ASC 4 – Kampioen!

ASC 4 kampioen!

Dinsdag 19 maart trad ASC 4 thuis aan tegen Sassenheimse Schaakclub 2. De vorige keer was het uit 3-1 voor ASC geworden. Nu was een 2-2 al genoeg om nog voor de laatste ronde kampioen te worden. Concurrent Utile Dulci 3 zou in de laatste ronde met winst nog langszij kunnen komen in matchpunten door alle partijen te winnen maar dan nog zou ASC meer bordpunten hebben. De Sassenheimse Schaakclub 2 had echter twee invallers uit het eerste team opgesteld. Bij ASC verving Marius de zieke Bert. ‘Generaal’ Bert had nog wel de opstelling gemaakt. Hierbij ging Fons van bord 3 naar 2, zodat hij met zijn geliefde kleur wit kon spelen. Hermo speelde in tegenovergestelde richting met de zwarte stukken.

Richie op het eerste bord en Hermo op het derde bord kwamen tegen de twee eerste teamspelers Roel Alferink en B. Touber een gezonde pion voor. Het lukte echter Fons alweer om als eerste klaar te zijn maar helaas ditmaal ten koste van zijn dame: 0-1 voor Sassenheim! We hadden eerder een snelle remise verwacht. Invaller Marius op het vierde bord leek een doorbraakkans te hebben met een pion, speelde het echter te defensief en tegenstander H.Hietbrink wist het initiatief over te nemen. Een puntendeling werd verwacht maar Hietbrink wist zelfs te winnen! Rampspoed voor ASC? Zonder ‘generaal’ Bert leek het verkeerd af te lopen voor ASC.

Bijna op hetzelfde moment zaaide Richie paniek bij Roel Alferink met een matdreiging. Richie won een stuk en de partij. De stand was nu echter 1-2 voor Sassenheim. Alle spelers van Sassenheim richtten nu de blik op de enige partij, die nog aan de gang was en hoopten dat B. Touber nog zou ontsnappen naar remise waardoor de stand op 1,5-2,5 voor Sassenheim zou komen. Zou koploper ASC 4 de eerste nederlaag moeten incasseren? En waar waren Hermo’s teamgenoten? Niet in de speelzaal maar wel aan het bier en de bitterbal. Hermo had het witte offensiefje van Touber afgeslagen, een vooruitgeschoven pion op e5 veroverd en kwam nu met drie centrumpionnen op rij naar voren en daarna met twee torens op de zevende rij. Touber ging net niet mat maar verspeelde wel een stuk en capituleerde vlak voordat Hermo kon doorbreken. Eindstand: 2-2. ASC 4 kampioen!