Simultaan Norbert Jansen luidt het schaakseizoen in

Het schaakseizoen wordt traditiegetrouw geopend met een simultaan van de clubkampioen.

Norbert nam het op tegen 20 tegenstanders. Sinds jaren was het niet zo druk op de eerste clubavond. Na een kort openingswoord van Fried begon Norbert aan zijn rondjes. Overal verscheen 1. e4 … op het bord hetgeen geen verassing genoemd kon worden. De eerste 8 zetten gingen in een tempo van ongeveer 28 minuten. Daarna werden de rondjes aanmerkelijk trager.

Frank werd als eerste opgeknoopt. Na negen zetten was hij klaar. Een wal al te frivool gespeelde opening kostte teveel hout. Daarna was het even stilletjes. Maar in de vijftiende beurt moest Norbert even slikken. Paul en Dinard wonnen hun partij terwijl alleen Rieks het onderspit dolf in dezelfde ronde.

Tot en met de 23ste beurt bleven de rondetijden schommelen tussen de 9 en 11 minuten. Pieter won ergens in de 19e beurt terwijl Marius kort daarvoor juist had verloren.

Norbert - Dinard 2014

In de daaropvolgende periode tot en met de 25ste beurt vielen de uitslagen wat sneller te noteren. Vlot achter elkaar waren er remises te noteren voor: Peter Jong, Eric, Jeroen en Nico. Peter van der Leijden en Wesley dolven het onderspit terwijl Sander een overwinning boekte.

Met nog zeven partijen lopend gingen de rondjes ineens weer een stuk sneller en de tegenstanders werden weer meer onder druk gezet. Op de negenentwinstigste zet noteerden Fried en Milko een nul op het notatieformulier terwijl Rudolf en Richie beide een half puntje schreven.

Onze penningmeester mocht na 30 zetten ook tevreden zijn met het behaalde halve punt. Anton daarentegen kon het niet bolwerken. Toen viel de eer aan Fons om als laatst spelende het hoofd koel te houden. In een spannende partij bleek een ver opgerukte witte pion uiteindelijk de doorslag te geven. Fons gaf de strijd op voordat promotie kon plaatsvinden.

Met dit laatste punt bracht Norbert zijn totaalscore op 12,5 punten uit 20. Hiermee scoorde hij een resultaat van 62,5%. Norbert sprak na afloop dat hij het best wel lastig vond om de concentratie op elk bord vast te houden en soms de weg even kwijt was op die borden waar behoorlijk met stukken werd gesmeten. Al met al een nette prestatie en een mooie start van het schaakseizoen.