42e Alphense jeugdschaakdag

Zaterdag 18 juni was alweer de 42e Alphense Jeugdschaakdag in de Bron. Ook deze keer weer onder de vlag van de Grand Prix van de Leidse Schaakbond.
In totaal waren er ca. 80 deelnemers in 10 groepen en die begonnen om 13.00 uur aan de strijd.
impressie 42 jeugddag

Er waren dit jaar in totaal wat minder deelnemers dan in de voorgaande jaren. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat deze keer de eindronde in Alphen aan den Rijn samenviel met de nationale pupillendag (F t/m H). Maar zo is het natuurlijk altijd wat.
Zoals elk jaar waren er weer veel bekers en geldprijzen te verdienen Vooral de bekers werden met veel plezier in ontvangst genomen.

bekers 42e jeugddag

Er speelden dit jaar 9 jeugdleden van de Alphense Schaakclub mee, en die deden het erg goed.

Zo liet Rens Hage er in groep 8 geen twijfel over bestaan wie de beste was: hij won al zijn partijen en kon de gouden beker mee naar huis nemen. Jarna Huls eindigde in groep 4 gedeeld eerste, maar werd op SB net tweede. Een prima prestatie! Een derde prijs was er nog voor Giovanni Stevense in groep 9.

Daarnaast speelden er zeven jeugdschakers via het schoolschaakproject mee. Van hen deed Jeremy Groot het uitstekend: hij won groep 9 door iedereen te verslaan. In groep 10 eindigde Kai Vogel op derde plek.

De winnaar van groep 1 was Timo Yeh van De Stormpionnen. Slechts één halfje stond hij af. Dat is een resultaat waarmee je kunt thuiskomen. Alle resultaten zijn te vinden op de site van de LSB, http://www.jc.leisb.nl/index.php/grand-prix/604-timo-yeh-wint-grand-prix-alphen

Het toernooi was niet mogelijk zonder de inzet van de vele vrijwilligers. Dank voor hun hulp, en in het bijzonder voor de inzet van Paul Karis die dit jaar het toernooi vlekkeloos organiseerde. De unieke manier waarop hij voor elke ronde het startsein gaf, zal iedereen bijblijven.

Tot ziens bij de 43e Jeugdschaakdag!