Stormpionnen 1 – ASC 3

— van de teamleider Herman Stakenburg —

Vrijdag 30 januari hebben wij uitgespeeld tegen Stormpionnen-1. Voor aanvang stonden zij ongeslagen op de 1e plaats, 5 wedstrijden en 10 matchpunten, het 3e 1-gelijk dus 9 punten en 0,5 bordpunt minder. Het zou dus een spannende wedstrijd worden voor de 1e-plaats.

Fried had zich afgemeld en Peter Jong was bereid in te vallen voor hem, dus hadden wij een compleet en sterk team. Nico Bode gaf aan zich op te offeren voor hun sterkste speler (anders speelt hij graag met zwart) en dus zou hij op bord-1 met wit spelen. Hij ging een hele week oefenen op een speciale opening met wit zodat hij goed voorbereid zou zijn. Een tactische opstelling leek dus voor de hand, met de opstelling die ik voor ogen had dacht ik 3,5 bordpunt mee te kunnen scoren en dus de winst.

Het viel tegen toen onze tegenstander ook een tactische opstelling toepaste zodat de gedachte van Nico de mist inging. De eerste overwinning kwam aan onze kant, Peter bracht het 1e winstpunt die avond binnen en dat gaf ons een goed gevoel voor de rest. Frank had het moeilijk op het 5e-bord, daar hij nu tegen hun beste speler werd ingedeeld en verloor, zijn eerste nederlaag in de externe. Hermo op bord 6 kon het ook niet bolwerken en verloor ook.

De eerste vier borden Nico, Milko, Peter en Herman speelden degelijk en wonnen hun partijen zodat wij toch met 4-2 hebben gewonnen. De 1e-plaats hebben wij nu in handen met 1-matchpunt en 1,5-bordpunt meer. Promotie (2 gaan er over) zit er wel in doch wij proberen het kampioenschap eveneens binnen te halen.

Nog 3 wedstrijden hebben wij te gaan maar ook hier is van toepassing dat de velden op het schaakbord ook een uitglijder kunnen veroorzaken en wij er alsnog naast grijpen. Wij gaan er uiteraard voor!!