Sassenheim 2 – ASC 3

— van de teamleider Herman Stakenburg —
Onze eerste wedstrijd werd naar voren geschoven, het 3e heeft 9 wedstrijden voor de boeg dit seizoen.

De eerste opstelling gaf al een probleem, Nico Bode en Hermo Kuilenberg waren verhinderd en dus is het zoeken naar invallers. Bert van Ingen gaf de voorkeur voor het trainen van de jeugd en Orla en Anton waren niet beschikbaar. De oplossing werd gevonden door het invallen van Peter Jong (onlangs lid geworden) en Fons Lauwers.

Nu de wedstrijd. Een tactische opstelling leek mij dus noodzakelijk daar ik het 2e van Sassenheim sterk inschatte. Fons Lauwers kwam door te snel spelen in een slechtere stelling terecht en werd gedwongen een stuk tegen 2-pionnen te geven. Fried Logemann speelde de opening te vlot en leverde onnodig een pion in. Het vooruitzicht leek niet rooskleurig.

Fons ging uiteindelijk een eindspel in van toren+2pionnen meer tegen Dame met pionnen. Frank Beusen en Peter Jong hadden een evenwichtige stand t.o.v. hun tegenstander dus mijn inschatting geen probleem op dat moment. Milko had het moeilijker met zijn stand en kwam minder te staan. Ik zelf had initiatief verkregen en kon dit kleinschalig uitbouwen.

Doorspelen in mindere stand geeft soms een beloning, Fons kon de toren tegen de dame afruilen nadat zijn tegenstander een hele foutieve zet deed, waarna hij met 2-pionnen meer een gewonnen eindspel verkreeg, zijn tegenstander gaf echter gelijk op. Een directe niet verwachte 1-0 voorsprong.

Frank Beusen speelde niet in op een ingezette val van zijn tegenstander en Frank gaf hier een goede reactie op waarna hij een voordelige stelling verkreeg. Frank speelde de wedstrijd goed uit, zodat het 2-0 voor ons werd.

Intussen was mijn aanval niet meer te stuiten zodat mijn tegenstander niet meer doorspeelde en op gaf; 3-0 voor ons.

De partijen van Fried Logemann en Milko Zuijdendorp werden verloren zodat er nog steeds een voordelige stand voor ons was van 3-2.

Peter Jong stond gelijk en zijn tegenstander informeerde hoe de stand was en wilde remise aanbieden daar hij onzeker werd, dit vertelde hij tegen mijn tegenstander en teamleider. De remise van Peter Jong was voldoende voor de 3,5 punt en de overwinning.

De eerste wedstrijd is binnen met dank aan de invallers bij het 3e.