Groene Hart is gestart

De zomer is voorbij en het nieuwe seizoen is weer begonnen. Je merkt het aan alles: iedereen is terug van vakantie, de ledenvergadering heeft plaatsgevonden, de simultaan tegen Dinard is geweest en de sponsorfietstocht is gereden.
En dan weet je het: de leukste schaakcompetitie van Nederland (want iedereen mag meedoen) gaat ook weer van start! De Groene Hart Cup is een serie van vriendschappelijke wedstrijden tussen de diverse schaakverenigingen in het Groene Hart.
Dinsdag 25 september speelden wij in de eerste ronde tegen Utile Dulci uit Roelofarendsveen. Ook zij hadden er weer zin in, getuige de maar liefst 13 man die rond 8 uur de speelzaal kwamen binnenstormen.
Het duurde even voordat alle 26 spelers hun plek hadden gevonden, maar toen kon de strijd beginnen.
Orla was als eerste klaar. Op z’n Orla’s veegde hij zijn tegenstander van het bord. Zelf was Orla ook erg te spreken over zijn partij.
Ook Nico was al voor 10 uur klaar. Met een kwaliteit achterstand kreeg hij van zijn tegenstander plotseling een remise-aanbod. Dat werd natuurlijk meteen aangenomen.
Daarna druppelden de uitslagen een voor een binnen. Een paar uitslagen zijn een aparte vermelding waard: Bert en Fons haalden allebei tegen sterkere spelers een halfje binnen. Debutant Lilian verloor weliswaar, maar speelde toch een heel behoorlijke partij.
Tegen het eind van de avond was de stand 5½ – 5½ en waren alleen Frank en Richie nog bezig.
Frank’s stelling was nog onduidelijk, maar na een klein blundertje van de tegenstander was het ineens uit.
Het mooiste resultaat kwam van Richie. Na een lange partij en een goed uitgespeeld eindspel kon het volle punt worden binnengehaald.
En zo vertrok Utile Dulci met ‘slechts’ 5½ punt huiswaarts. Normaal een score om mee thuis te komen, maar dit keer bleef de winst toch in Alphen.

Volledige uitslag:

ASC Utile Dulci 7½ – 5½